Select Page

صبح در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد. از ضرب المثل هایی که درباره صبح و یا اشاره هایی که به موضوع صبح و سحرخیزی داریم این مسئله هویداست.

” از دنده چپ بلند شده …” این اصطلاح را می شناسیم. چگونه شخصی که صبح خوب از خواب بلند نشده در ادامه روز نیز بد خلق است ؟ آنچه که در صبح انجام می دهیم، تا حد زیادی در شکل دهی کل روز ما نقش دارد. هنگامی که بعد از بارها زدن دکمه سکوت گوشی از رختخواب بیرون می آییم و برای آنچه پیش رو داریم برنامه ریزی نمی کنیم، با دست خودمان هرج و مرج را فرا می خوانیم و به احتمال زیاد هم بی نظمی به سراغمان خواهد آمد.
شنیده ایم که افراد موفق حتی صبحشان را متفاوت از عموم مردم شروع می کنند اما این تفاوت به چه شکل است و آیا ما نیز می توانیم به مانند آن ها صبح های بهتری را شروع کنیم ؟
چند نمونه ساده از اقدامات مناسب برای ساختن صبح گاه بهتر را در ادامه با هم مرور کنیم:

1- تخت تان را مرتب کنید
بسیار ساده بنظر می رسد و احتمالا چیزی است که مادرتان همیشه به شما یادآوری می کرد و من همیشه می گفتم که شب دوباره می خواهم بخوابم پس نیازی به ابن کار نیست و یا نهایتا از روی تنبلی از این کار در می رفتم، اما دلیلی دارد که مرتب کردن رختخواب تان در صبح، زمینه را برای موفقیت شما فراهم می کند. این عمل ساده سازماندهی صاف کردن ملحفه، مرتب کردن بالش ها، کشیدن رو تختی و ترک کردن اتاق خوابتان در یک وضعیت مرتب، مغز نیمه خواب و بسیار تاثیرپذیر شما را تشویق می کند که نظم و ترتیب و آرامش را کسب کند. آرامش بیشتر، برابر است با استرس کمتر و استرس کمتر یعنی خلق و خوی بهتر، بهره وری بیشتر و در نتیجه یک روز بهتر.

2- به بدنتان آبرسانی کنید
سلولهای بدن ما بمدت چند ساعت، بدون آب بوده اند بنابراین نوشیدن آب قبل از مصرف هر ماده دیگری (اعم از چای و قهوه) کلید آماده کردن دستگاه گوارش ما برای فعالیت موثر در طول روز است. اگر این کار را بطور خودکار انجام دهیم، یک راه آسان برای آبرسانی مجدد به بدنمان پیدا کرده ایم. بعلاوه اگر در تمام صبح، کم کم آب بنوشیم، ممکن است در پایان، ۲ لیوان از ۸ لیوان آب توصیه شده برای روز را مصرف کرده باشیم. سعی کنید اولین کاری که انجام می دهید، یک آبرسانی حسابی به بدنتان باشد. مصرف مناسب و کافی آب طراوت و شادابی را برای ما به ارمغان می آورد.

3- برای روز برنامه ریزی کنیم
یک لیست ساده از سه کار مهمی که دوست داریم در کوتاه مدت مثلا قبل از ظهر یا قبل از پایان روز به انجام برسانیم، می تواند از نظر کمک کردن به ما برای پیشرفت آرام در طول روز، بسیار مفید باشد. نوشتن آن بر روی کاغذ یا وارد کردن آن در تلفن مان، استرس بخاطر سپردن را برطرف می کند و می تواند بعنوان یک یادآوری مفید از اهدافمان بکار برود.
حتی اگر آن کار، خرید مایحتاج منزل، گرفتن لباس از خشکشویی، و یا پختن یک کیک در منزل باشد، انجام چند کار کوچک برای آنکه طبق برنامه جلو برویم، موجب مدیریت بهتر زمان در تمام طول روز خواهد شد. به قول معروف، کسانی که موفق به برنامه ریزی نمی شوند، برای شکست برنامه ریزی می کنند. بنابراین کارهای بزرگ (مهم) را در الویت قرار دهیم تا بقیه روزمان، بسیار راحت تر ادامه یابد.

4- آهنگی که دوست دارید را بگذارید
صرفنظر از برنامه های صبحگاهی تان، یک تراک صوتی از آهنگهای انرژی زا و نشاط بخش به آماده کردن ذهن شما برای مثبت بودن در تمام طول روز کمک خواهد کرد. هر آهنگی که شادتان می کند را انتخاب کنید و قبل از خارج شدن از خانه، از آن برای موفقیت در کارهایی که باید انجام دهید، استفاده نمایید. یک موسیقی خوب، یک مسیر رفت و آمد طولانی را کمتر استرس آور می کند.

۵- حرکت کنید
مسلما دوست نداریم کرخت و بی انرژی روز را شروع کنیم. تجربه کرده ایم که صبح از خواب بلند شده ایم و با مشقت فراوان پس از خوردن یک لیوان چای به محل کار رفنه ایم و با اینکه چند ساعتی مشغول به کار هستیم هنوز حس می کنیم بی انرژی هستیم. سستی و کرختی همچنان در وجود ما مهمان هستند پس برای جلوگیری از این وضعیت زمانی را در صبح به حرکت دادن بدنتان اختصاص دهید. هر چه که باشد کشش ملایم، بردن سگتان برای هواخوری، رفتن به کراس فیت شروع کردن روزتان با تحرک، متابولیسم شما را افزایش می دهد و سطح انرژی شما را برای روز، بالا می برد. بعلاوه، اگر در اوایل روز یک کار مثبت برای بدنتان انجام داده باشید، بیشتر احتمال دارد که انتخابهای غذایی بهتر انجام دهید.
شما برای انجام آن تمرین عالی، وقت پیدا خواهید کرد (بهانه آوردن قبل از انجام هر کار دیگری در صبح، سخت تر است) و تا چندین ساعت پس از آن، از فوایدش بهره مند خواهید شد. این، یک پیروزی تمام عیار است.