اسیر آماده کردن پست جدیدتان بوده اید. سرانجام کارتان به پایان رسیده و دکمه انتشار پست را می زنید اما چه رخ داد ؟!
هیچ کس آن را نخوانده. نه کامنتی دریافت کرده اید و نه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده. از این بدتر هم مگر می شود ؟!!!؟
ناراحت و خسته از این اتفاق هستید و نکته تلخ از دست رفتن انگیزه تان برای تولید محتوای خوب است. چه راه حلی به ذهنتان می رسد ؟
- به سراغ تبلیغ کننده های بزرگ محتوا بروید ؟
- ده هزار ساعت دوره و کلاس نزد نویسنده های خوب بروید تا مهارت های نوشتاری تان بالاتر برود ؟!
مسلما جواب تان به سوال های بالا ” نه ” هست. در واقع راه حل مشکل بسیار ساده تر از آن چیزی است که تصور می کنیم. برای شروع بهتر است مسیرمان را به ۳ بخش تقسیم کنیم تا دید بهتری داشته باشیم :
- شناخت نقاط ضعف
- یافتن راه برطرف کردن نقاط ضعف
- سر و شکل دادن به متن تا جذابیت آن خواننده را معطوف خود نگه دارد
- طبع جست و جو کنندگان را بشناسید
یک تحقیق نشان داد ۷۹ درصد از جست و جوگران در فضای وب ، کپی می کنند و یا کپی کردن را به خواندن لحظه ای ترجیح می دهند. در واقع استفاده اکثر ما از اینترنت به این روش است. ما به دنبال اطلاعاتی هستیم و اگر آن را در صفحه ای پیدا نکنیم به سراغ صفحه و سایتی دیگر خواهیم رفت.
بنابراین چه کار کنیم تا مخاطبان مدت زمان بیشتری در صفحه ما بمانند و با مطلب و محتوا ارتباط برقرار کنند ؟
- بر روی خوانندگان تمرکز کنید
وقتی محتوا تولید می کنید با رقابت سختی برای جلب توجه مواجه می شوید. برندها ، افراد مشهور و شبکه های اجتماعی و سایر افراد چشمشان به دنبال جلب توجه مخاطبین شما است. اگر میخواهید در این رقابت بارنده نباشید و مردم با محتوای شما در تعامل باشند ، این نکته حیاتی است که محتوایی بسازید که در ذهن مخاطب باقی مانده و ماندگار شود.
به زبان دیگر تاکیدتان را روی خواننده قرار دهید.
به یک مثال درباره تبلیغ یک کتاب توجه کنید.
نویسنده کتاب می توانست برای تبلیغ کتابش در شبکه اجتماعی به یک جمله ” کتاب جدیدم منتشر شد – ساختن یا نفرت ” بسنده کند. اما با جمله بالا این نویسنده به مخاطبین نشان نمی داد که چرا باید به این کتاب توجه کنند و یا این کتاب در چه زمینه ای می تواند به آن ها کمک کند. بنابراین نویسنده یک عکس منتشر کرده که در آن تصویر کتاب آمده و در کنار آن توضیحات و سوالاتی به صورت پرسش – پاسخ با خواننده تا به خواننده نشان دهد کتاب با چه محتوایی به او عرضه می شود.
- با یک سوال شروع کنید که جواب خواننده به آن بله باشد
چرا یک سوال که مخاطب به آن بله بگوید ؟ در واقع با این کار شما به لحاظ حسی با مخاطب ارتباط برقرار می کنید. وقتی مخاطب به شما بله گفت در ادامه نیز راحتتر می توانید تایید وی را داشته باشید. همچنین وقتی شما مطلبی را بیان می کنید که مورد تایید مخاطب است، به مخاطب این پیام را منتقل می کنید که وی را می شناسید و با مشکلات و مسائل و یا فضای ذهنی مربوط به او آشنایی دارید.
- از قید ها در متن تان کمتر استفاده کنید
کدام را ترجیح می دهید ، پیاده روی در یک مسیر ناهموار و خیس پر از گل و یا یک مسیر سنگفرش شده دارای جوی آب. استفاده از قیدهای زیاد حکم همان مسیر اول را دارد.
استفاده زیاد از قید مانع ساده شدن جمله های شما می شود و در یک متن طولانی تر ممکن است خواننده را خسته کند.
- با مخاطب صحبت کنید
متن تان را به زبان دوم شخص بنویسید. در متن با مخاطب دیالوگ داشته باشید. سوال کنید. از ضمیر دوم شخص برای اشاره استفاده کنید. این کار کمک می کند مخاطب و خواننده خودشان را درون متن و محتوای شما ببینند.
- از ذهن مخاطبتان غافل نشوید
تحقیقات نشان داده که مغز قدرت تخیل بی نظیری دارد. بنابراین با توجه به این خصوصیت می توانید از ذهن مخاطبتان برای توصیف و خلق موقعیت ها استفاده کنید. عباراتی مثل “تصور کنید” ، “به یاد دارید” و “امکان دارد” ذهن مخاطب را آماده می کند تا منتظر شنیدن داستانی جذاب و گیرا باشد. این درگیر شدن ذهنی خواننده با متن شما باعث تعامل خوب و علاقه بیشتر مخاطب به خواندن محتوای شما می شود.
- حاضر جواب بودن همیشه بد نیست
منظور از حاضر جواب بودن در این جا یعنی توضیح دادن و جواب داشتن در مقابل سوال ” چرا ؟ ” مخاطب شما. تحقیقات نشان می دهد که کلمه چون و زیرا در طرف مقابل آمادگی پذیرش یک موضوع را به وجود می آورد. به عنوان مثال حتی وقتی از کسی درخواست ( خواهش ) میکنید تا کار و عملی را انجام دهد دلیل و یا فایده درخواستتان را با او در میان بگذارید.
- صاف و ساده
همواره سعی کنید جملاتتان کوتاه و تا حد امکان ساده باشند. هر چه جمله ، طولانی تر باشد دنبال کردن آن سخت تر و در نتیجه خوانایی محتوایتان کم تر می شود.
به یاد داشته باشید که متن شما یک نمونه ادبی نیست و وقت و حوصله مخاطب محدود است پس ،در عین سادگی متن ، بیشترین میزان محتوا و مطلب را به مخاطب انتقال دهید.
- شفافیت برای عموم فراموش نشود
گاهی اوقات نویسندگان در نوشتارشان مشکلاتی دارند که خودشان نمی بینند. به عنوان مثال شما در حال نگارش یک متن در یک حوزه هستید و طبعا ممکن است بعضی اصطلاحات و یا اسامی به اختصار در آن حوزه رایج باشد. شما در هنگام نوشتن از این کلمات استفاده می کنید و برخی از مخاطبانتان نیز بدون مشکل معنا و مفهوم را می فهمند ، اما بهتر است تا هر چه بیشتر از مفهوم بودن کلماتتان اطمینان حاصل کنید پس حتما قبل از استفاده از کلمات تخصصی و یا اصطلاحات آن را برای عموم مخاطبان توضیح دهید.
- مفید فایده باشید
محتوا و مطلبی که ارائه می کنید باید برای کاربر ارزشمند باشد اما این امر چگونه اتفاق می افتد ؟
- شامل بودن مشکلات و موضوعات مرتبط به کاربر
- ارائه راهکار و اطلاعات راجع به موضوع و یا مشکل
- دعوت و فراهم آوردن محیط تبادل نظر و بحث برای مخاطبان بعد از خواندن مطلب
مطلب شما می تواند به شکل نکته های کوچک ، پرسش و پاسخ و حتی ارائه منابع و لینک های مناسب باشد. با رعایت ۳ بخش بالا کاربر موضوع مناسب برای صرف وقت و خواندن را دارد سپس راهکارها می تواند به وی کمک کند و در نهایت با ارائه نظر و بحث با سایر کاربران برداشت مناسبی از مطلب داشته باشد.
- پیکر بندی مطالب فراموش نشود
برای خوب نوشتن در وب تمام پیش آموخته هایتان را کنار بگذارید. شما باید محتوا را جوری بسازید تا نظر مخاطب را جلب کند و سپس متقاعد شود تا مطلب شما را تا پایان بخواند.
چنان چه محتوایی که تولید می کنید موضوعی پیچیده و یا طولانی دارد حتما در چند قسمت ارائه کنید. کاملا معقول است که بخش اعظم کاربران حاضر باشند یک موضوع گسترده را در ۱۰ بخش ۵ دقیقه ای مطالعه کنند تا یک بخش ۵۰ دقیقه ای !!!
رعایت نکات زیر در تولید محتوای متنی کمک می کند تا درصد خوانده شدن متن شما افزایش یابد.
- با فونت مناسب به خوانایی بیشتر متن تان کمک کنید :
از نکاتی که بسیار سریع به چشم کاربر منتقل خواهد شد فونت مورد استفاده شما در نگارش متن است. یک فونت مناسب و خوانا نه تنها در ابتدا ذوق کاربر را از بین نمی برد بلکه در طول مدت خواندن متن نیز چشم کاربر را خسته نمی کند. پس فونت مناسب را انتخاب کنید. اندازه فونت و رنگ و استایل ( پررنگ و یا مورب بودن ) در جاهایی که لازم است تغییر دهید. تیترها و عناوین را متمایز و چشم گیرتر تایپ کنید. فاصله بین خطوط نیز فراموش نشود.
- متن را بشکنید :
یک متن پیوسته بهم چشم را خسته می کند و جذابیت بصری ندارد. سعی کنید متن را به صورت پاراگراف بندی شده ارائه کنید. هر ۴-۵ خط به پاراگراف بعدی بروید.
- رنگ و لعاب به متن دهید :
بسیاری از مردم محتوای چندرسانه ای را نسبت به متن ساده ترجیح می دهند. حال که شما در حال تولید محتوای متنی هستید بسیار نکته مثبتی است که از عکس ،اینفوگرافی ، ویدیو و یا شکلک ها در محتوایتان استفاده کنید تا جذابیت و روح بیشتری به محتوای خود ببخشید.
- بازی با کلمات و تصاویر :
گاهی می توانید میان موضوع تان با عکس و یا ضرب المثل ها و سخنان معروف و نقش بسته در ذهن مخاطبتان ارتباط برقرار کنید.
تصویر زیر را ببینید. در رابطه با میان وعده یک مطلب تهیه شده است. حال قبل از ورود به متن شما با یک جمله طنز از نویسنده مواجه شده اید که در آن از موضوع مقاله و محتوا استفاده و یا نام برده شده است.
- استفاده از علائم
چنان چه محتوای شما دارای لیستی از مطالب است و یا می خواهید دسته بندی کنید از اعداد و یا گلوله ها ( به مانند همین دسته بندی که در حال خواند آن هستید ) استفاده کنید.
آخرین دیدگاهها