مصرف کنندگان چین به هیچ وجه ثروتمندترین افراد دنیا نیستند، اما آنها در مقابل افراد در بسیاری از اقتصاد های توسعه یافته از نظر نحوه خرید و پرداخت هزینه آنچه که خریده اند ، سال ها جلو هستند. در این خصوص، آنها نحوه انجام امور مالی مصرف کننده را در دومین اقتصاد بزرگ دنیا متحول میکنند.

مانند بسیاری از تغییراتی که در چین صورت گرفته است، مصرف اینترنت و فناوری های دیجیتال با سرعت بسیار بالایی رخ میدهد.

در سال 1.7،2000 درصد از چینی ها در کشور آنلاین کار میکردند اما اکنون، این کشور بیش از 700 میلیون کاربر اینترنت دارد که ضریب نفوذ این جمعیت بیش از 50 درصد است.

اگر امروزه به هر یک از شهرهای چین سر بزنید، افراد زیادی را میبینید که با تلفن هوشمند یا تبلت خود کار میکنند. فروش تجارت الکترونیک چین از صفر در سال 2003 به تقریبا 600 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و اکنون از برترین های آمریکا نیز پیشی گرفته است. رویداد خرید سالانه علی بابا یک فروش انبوه به ارزش 17.8 میلیارد دلار در بازار آنلاین خود در این ماه داشته است.

از سوی دیگر، مصرف کنندگان چین مانند افراد سایر کشور های آسیایی در عرض چند سال از یک کشور بدون فناوری به یک کشور با فناوری پیشرفته تبدیل شده و همه اینها در سایه تلفن هوشمند و خرید آنلاین محقق شده است.

این تغییر و تحول نتیجه ی یک ترکیب قدرتمند از عوامل است.

اول اینکه، شبکه های ارتباطی و خرده فروشی چین ، مانند سایر کشورهای در حال توسعه، مدت ها بود که عقب مانده بودند. بنابراین مصرف کنندگان چین مشتاقانه از سرعت و انتخابی که اینترنت و تلفن همراه در اختیار آنها قرار داده بود تا برای مثال لباس بخرند، در هتل اقامت کنند یا بلیت سینما تهیه کنند، استقبال کردند.

تا کنون، نسلی از مردم چین با مفاهیم مختلف ” آسایش ” بزرگ شده اند. ساکنان شنژن یا گوانگژو ترجیح میدهند از طریق تلفن هوشمند خود لوازم خریداری کنند تا اینکه مسافتی را پیاده بروند و از فروشگاههای محل خرید کنند.

هر فردی که میخواهد در چین کسب و کاری داشته باشد، باید خود را با این دنیای جدید تطبیق دهد. یک محیط تجارت الکترونیک که یکی از توسعه یافته ترین ها در دنیاست و به سرعت در حال رشد است. شرکت تحقیقاتی eMarkete  تخمین میزند که فروش فروش تجارت الکترونیک چین امسال به حدود 900 میلیارد دلار و تا سال 2020 به بیش از 2.4 تریلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر، 55.5 درصد از این تجارت از طریق دستگاه های همراه انجام شده و تا سال 2020 به 68 درصد میرسد.

در این حین، مقامات این کشور میخواهند به توسعه اقتصاد چین ادامه دهند و به همین دلیل از ساخت فناوری های مربوط به اینترنت پشتیبانی کرده است.

انقلاب اینترنت و تلفن همراه چین احتمالا درمنطقه دلتای ژوجیانگ بیش از هر جای دیگری مشهود است. در این منطقه ابر قدرت های فناوری پیشرفته مانند هواوی و تنسنت حضور دارند. نفوذ اینترنت در گوانگدونگ بالای میانگین ملی است. برای مثال 78 میلیون کاربر اینترنتی در گوانگدونگ وجود دارند که سه چهارم جمعیت منطقه را تشکیل میدهند.

تمام این موارد برای بخش های مالی و تجارت الکترونیک در چین کاربرد های مهمی دارند.

از آنجا که رفتار خرید از شیوه سنتی و فیزیکی به سمت شیوه آنلاین / تلفن همراه رفته است، بنابراین تعاملات مالی نیز به سرعت در حال دیجیتالی و بیسیم شدن هستند.

تنسنت نیز در سال 2014 یک کیف پول الکترونیک راه اندازی کرد که به افراد امکان می داد از طریق تلفن همراه پرداخت های فرد به فرد خود را انجام دهند.

استفاده از چنین فناوری هایی بسیار عظیم بوده است.

فقط در عرض 72 ساعت از راه اندازی اپل پی در چین در ماه فوریه، 3 میلیون کارت پرداخت در این سرویس ثبت شده است. این آمار سه برابر بیشتر از کل کارت های ثبت شده در آمریکاست.

بیش از 410 میلیون چینی در حال حاضر به طور منظم از شیوه های پرداخت الکترونیک استفاده میکنند و تقریبا حدود 90 درصد از آنها از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام میشوند.

بانک های سنتی نیز به اکوسیستم تجارت الکترونیک / پرداخت الکترونیک چین واکنش نشان میدهد و در حال معرفی ابزارهای دیجیتال جدید برای مشتریان خود هستند.

برای مثال، دستگاه های خودبانک (VTM)  به مشتریان امکان میدهند تا از طریق ویدئو با کارمندان بانک در ارتباط باشند، اسناد را اسکن کنند و امضای الکترونیک ارائه دهند.

این گونه افتتاح یک حساب بانکی، بسیار سریع تر و آسان تر انجام خواهد شد.

اپلیکیشن های تلفن همراه روز به روز متداول تر میشوند و در نتیجه مشتریان آسان تر میتوانند حساب های خود را بررسی کرده یا معامله انجام دهند.

فناوری های شناسه اثر انگشت و تشخیص صدا نیز در حال حاضر موجود هستند و امنیت و راحتی کار را برای مشتریان آنلاین و تلفن همراه به ارمغان می آورند.

شعب بانکی و تعاملات فرد به فرد نیز هنوز ارزشمند است، با اینکه نقش آنها به سرعت در حال تغییر است و بیشتر روی مدیریت ثروت مشتریان و رفع نیاز های پیچیده تر تمرکز دارند . بانکداری با استفاده از ” کلیک ها و اپلیکیشن ها ” بدون نیاز به مراجعه به شعب و استفاده از کاغذ، به بانک ها امکان میدهد تا در تمام شبانه روز به طور کارامد و سریع نیاز های مشتریان خود را برآورده کنند و دیگر مهم نیست که آنها در شنژن باشند یا شانگهای یا برای تعطیلات به تایلند سفر کرده باشند.

افراد کمی توانسته اند در پنج سال گذشته تغییرات در صحنه خرده فروشی ها باید نیازها و اولویت های آتی 1.37 میلیارد خریدار چینی را پیش بینی کنند. آنهایی که پیش بینی درستی داشته باشند، حاصل تلاش های خود را به بهترین حالت ممکن خواهند دید.